Ab Normaal, the comeback kid

Columns

Niet echt op zoek naar iets speciaals zat ik van de week maar zo’n beetje voor mij uit te zappen, toen ik opeens iets zag, waarvan ik pardoes van de bank viel. Na van de schrik te zijn bekomen, krabbelde ik overeind, wreef mij de ogen uit en keek nog eens goed. En inderdaad, het was zo. Ik meende dat hij al jaren dood was, maar nee, daar was hij weer – op Talpa.

Ab Normaal! Het ranzigste konijn van Nederland!

Kent u hem nog? Ab Normaal is een sprekend konijn, een soort muppet eigenlijk, dat wat aan een bar zit te te leuteren en te zuipen. Zes jaar geleden verscheen Ab Normaal voor het eerst op de televisie. Toen Veronica in 2001 uit HMG stapte om onder de vleugelen van SBS de plaats van Fox in te nemen, kwam er een kanaal vrij voor een nieuwe omroep. En dat werd ME. Misschien herinnert u zich het nog, maar waarschijnlijker is het dat u ME geheel bent vergeten.

Het was destijds Gijs ten Kate van het reclamebureau FHV\BBDO die de opdracht kreeg om ME te positioneren. De Volkskrant heeft Ten Kate er nog over geïnterviewd, en toen bleek de reclamegoeroe iemand te zijn die zijn klassieken kent. “Plato staat voor individualisme”, zei hij, “alle kennis is zelfkennis”. En na te hebben vastgesteld dat Plato ook de inspiratiebron is geweest van de Renaissance en de Franse Revolutie, merkte hij op dat moderne mensen zich door de ideeën van de Griekse wijsgeer “kosmopolitisch gaan gedragen en over de grenzen heen willen kijken”. Prachtige woorden natuurlijk, maar wat betekende die voor de programmering van ME?

Ab Normaal.

Ab Normaal.jpg

Of zoals ME zelf in de persverklaring liet weten: “Geen taboe zal meer veilig zijn voor Neerlands ranzigste konijn. Dit politiek incorrecte knaagdier gaat in zijn stamkroeg complete bevolkingsgroepen tegen zich in het harnas jagen”. Behalve het verwezenlijken van deze ambitie, zou Ab ook vieze moppen gaan vertellen: “Want ik ken aardig wat bunny’s waar ik regelmatig aan kom wippen, hè, en dan is het meestal toch mijn bekken dat beweegt, zo van achteren met dat staartje…”.

Enzovoort.

Dat zag er anno 2001 nog veelbelovend uit. “ME – the movement is een nieuw verschijnsel in omroepland”, liet de zender weten, “vanaf vandaag is niks meer hetzelfde. Vanaf vandaag gaan we alles anders doen”.

Maar wat kwam er van die televisievernieuwende plannen terecht?

Helemaal niets natuurlijk.

ME verdween en met ME verdween ook het ranzigste konijn van Nederland, zonder ooit een complete bevolkingsgroep tegen zich in het harnas te hebben gejaagd.

Bijna vijf jaar lang is Ab Normaal weggeweest, maar van de week was hij er weer in de uitzenduren van John de Mol. Een betere symboliek voor de ondergang van Talpa had ik zelf in mijn ranzigste dromen niet kunnen bedenken. In afwachting van de totale opheffingsuitverkoop vult Talpa de resterende uren met ranzigheid. Je zou denken dat Jack Spijkerman nog wel een extra uurtje op de plank heeft liggen, of dat Beau van Erven Dorens de deksels van zijn poepdozen nogmaals kan openen, maar niets van dat alles. Een ranzig konijn sprong uit de hoge hoed. Toen zelfs de Masturbatie Marathon niet doorging, moet John de Mol gedacht hebben: “Eureka! Wij nemen Ab Normaal met het vrouwtje dat naar de dokter gaat”. En daar was-ie weer, al of niet wippend met zijn bekken.

Net als Gijs ten Kate trouwens.

Gijs ten Kate.jpg

Bij FHV\BBDO werkt deze reclamegoeroe niet meer. Tegenwoordig is hij strategy-partner bij iets dat inc-21 heet. In die hoedanigheid filosofeert de bedenker van ME graag over verantwoord ondernemen en ook schreef hij onlangs een boek met de titel: Stabiel leidersschap.

Het Parool, 24 maart 2007