Peniskokers in de knel

HUMAN

BELHUISJ OF BELHAAI?

Ondede kop “Aboutaleb trekt meteen een streep in het zand” plaatste de Volkskrant een verslag van de eerste Rotterdamse raadsvergadering, door de nieuwe burgemeester voorgezeten. Daarbij deed zich al meteen een interessante discussie voor met Salima Belhaj van D’66, zie foto.

Salima Belhaj.bmp

Ahmed Aboutaleb (PvdA) ontdekte donderdag tijdens zijn eerste vergadering als voorzitter van de Rotterdamse gemeenteraad dat fractievoorzitter Salima Belhaj (D66) het ontzettend vervelend vindt als hij haar consequent aankondigt als ‘mevrouw Belhuisj’.

Gelieve in het vervolg ‘Belhaai’ te zeggen, maande het D66-raadslid de spiksplinternieuwe burgemeester in een onderonsje. ‘Belhuisj’ mag dan strikt genomen de correcte uitspraak zijn, de rest van Rotterdam zegt nu eenmaal ‘Belhaai’. Collega Fouad el Haji (PvdA), evenals Aboutaleb en Belhaj van Marokkaanse komaf, vond het verzoek van Belhaj bizar: ‘Je spreekt hem erop aan dat hij jouw naam op de juiste manier uitspreekt? Dat is toch te gek voor woorden?’

Wie heeft hier gelijk?
De kwestie deed mij denken aan een opmerking van Renate Rubinstein. Die had weliswaar een Duitse vader, maar zij ergerde zich er aan dat zij altijd werd aangesproken met Renate Roebinstein. Ze was een Nederlandse en wilde haar naam ook op de Nederlandse wijze uitgesproken krijgen, dus als: Rubinstein – met een u.

Hieruit leren wij dat mevrouw Belhaai gelijk heeft en Aboutaleb ongelijk. Het is wel een beetje typerend voor Aboutaleb. De goedzak wil altijd het beste jongetje van de klas zijn – daartoe voelt hij zich verplicht. Maar juist omdat hij het beste jongetje van de klas wil zijn, maakt hij wel eens een foutje.

PENISKOKERS OP DE TOCHT

Sommige godsdiensten zijn gefundeerd op schuldgevoelend, sommige godsdiensten zijn gefundeerd op schaamtegevoelens en sommige godsdiensten op schuld- en schaamtegevoelens. In Indonesiƫ, het grootste moslimland ter wereld, gaat men nu de peniskoker te lijf, als een berticht in De Telegraaf tenminste juist is.

peniskoker2.bmp

“Peniskokers van de inheemse Papoea’s in Nieuw-Guinea gaan mogelijk in de ban: volgens politici zijn de zogeheten koteka’s aanstootgevend en pornografisch.

Mannelijke inwoners dragen de kokers gemaakt van kalebas al eeuwen om hun edele delen te beschermen. Maar sinds de nieuwe anti-pornowetgeving die in oktober van kracht werd in Indonesiƫ staat de peniskoker onder druk, meldt de Duitse Bild.

De autoriteiten zouden de Papoea’s in de cel kunnen smijten wegens ‘seksueel suggestieve daden’.

Lemok Mabel van de zogenaamde lokale raad voor oude gebruiken zegt: “De anti-pornowetgeving is zeker een bedreiging, want het druist in tegen onze culturele gebruiken. Het schendt de rechten van de oorspronkelijke bewoners.”

Het regionale hoofd van de politie suste de gemoederen door te stellen dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen.

“Het is onwaarschijnlijk dat wij de wet gaan implementeren, aangezien de bewoners hier te traditioneel zijn in hun opvattingen. Voor hen is de de peniskoker niet pornografisch, maar simpelweg een kledingstuk.”

Met je handen af van de peniskoker! Dat is een cultureel erfgoed dat moet blijven!

VICARES HAALT VERSCHRIKKELIJK KRUISBEELD WEG

In het Vlaamse dagblad De Morgen – dat het weer had uit de Daily Telegraph – troffen wij het volgende bericht aan:

kruisbeeld.bmp

“Een Britse vicaris heeft in zijn kerk een kruisbeeld met Christus weggehaald omdat volgens hem de aanblik voor kinderen te verschrikkelijk was. Het was “ongepast” en “een vreselijke voorstelling van pijn en leed”, zei Ewen Scouter volgens de Daily Telegraph.

Om deze reden verwijderde hij aan de voorzijde van de St. John’s kerk in het Zuid-Engelse Horsham het kruis en verving het door een stalen kruis zonder Christusfiguur.

Trouwe kerkgangers hebben woedend gereageerd. Volgens hen wordt hiermee de christelijke traditie aangevallen. De vicaris verdedigt echter zijn beslissing: “Ouders konden met hun kinderen het kruis niet voorbijlopen, omdat ze het zo vreselijk vonden – het was een echte verschrikking”.

Een trouwe kerkganger vindt dit echter slechte reclame voor de kerk. Juist nu het ledental van de kerk enorm terugloopt, komt een voorganger met zo’n actie. “De volgende stap is de kerkbanken verwijderen en zetels in de plaats zetten of alle bijbels weggooien en door laptops vervangen”, klaagt hij.

Als kind heb ik het kruisbeeld altijd al iets engs gevonden, vooral als er realistisch met bloed was gesmeten. Hoe realistischer hoe meer je het sadisme ervan beseft. Stel dat Jezus terugkeert naar de aarde en hij wordt opnieuw ter dood gebracht. Hoe zal dat dan gebeuren? Op de electrische stoel? Met een injectiespuit of voor het vuurpeleton?

Humanistische Omroep, 8 januari 2009