De communicatie-strateeg van W-A

Beweringen en bewijzen

Deze week meldde de Volkskrant dat drie communicatiedeskundigen de prinselijke opdracht hebben gekregen “verdere schade door negatieve publiciteit te voorkomen”. De aanleiding was de teruglopende populariteit van kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima vanwege de problemen met de vakantievilla op Mozambique.

Frans van der Grint

Leider van het team wordt de communicatiestrateeg Frans van der Grint, die tevens zal optreden als de woordvoerder van Manchangulo, de stichting waarin de kroonprins zijn privé-investeringen heeft ondergebracht.
Nieuwsgierig naar zoveel deskundige inbreng belde ik Manchangulo, waar ik tot mijn verrassing vriendelijk en open te woord werd gestaan.

Mijn telefoontje leidde zelfs tot een afspraak met Van der Grint en zijn team. De lezer zal er begrip voor hebben dat ik locatie niet kan onthullen, maar het gesprek vond plaats in de Residentie. Ik werd opengedaan door een bediende die mij liet antichambreren in een kleine wachtkamer, waar hij mij ook een sponsje bracht om mijn schoenen te poetsen.

Toen ik daarmee klaar was, werd ik naar een grotere kamer gebracht, waar drie heren op een lange Chesterfield zaten. In de middelste herkende ik de heer Van der Grinten, wiens konterfeitsel na zijn eervolle benoeming over de digitale snelweg is geraasd. Aan weerszijden zaten de twee andere communicatiedeskundigen, maar van tevoren was afgesproken dat slechts de heer Van der Grint mijn vragen zou beantwoorden. Zij waren weliswaar met z’n drieën, maar zij spraken voortaan door één mond, dit om misverstanden in de toekomst te vermijden.

Frans van der Grint is een aangenaam ogende man van 46 jaar.

Hij komt uit de journalistiek, maar is zich gaan specialiseren op het gebied van communicatie. Op de site van het communicatiebedrijf Hill&Knowlton, waar Van der Grint werkzaam is als Strategy Director, heet het: “Frans geeft advies binnen een breed scala aan strategische communicatie-uitdagingen, met name gericht op positionering van bedrijven en producten, corporate & financiële verandering en crisiscommunicatie”.

Al die communicatie-uitdagingen hebben Van der Grint tot een geducht communicatie-expert gemaakt, waarbij het zijn ervaring met crisiscommunicatie is geweest, die heeft geleid tot zijn huidige benoeming als woordvoerder van de stichting Manchangulo.

Frans heeft een indrukwekkende CV.

Hij begeleidde allerlei fusies en was tevens woordvoerder van de JSF-lobby. Vorig jaar werd hij bij de uitreiking van de M&A Awards maar liefst derde in de categorie PR Consultant van het Jaar. Eigenlijk was het een schande dat Van der Grint niet hoger was geëindigd, maar helaas was de lobby Met Frans met meer Mans niet succesvol genoeg.
Nadat mij een kopje thee was ingeschonken door de bediende, die zich ook weer schielijk had verwijderd, stelde ik mij eerste vraag:

Hill&Knowlton, het bedrijf waar Strategy Director bent,  is onder meer ingehuurd door Maumoon Abdul Gyaoom, destijds president én dictator van de Malediven. Hill&Knowlton moesten een toeristenboycot voorkomen en het imago van Gayoom opkrikken. Dat zou zijn gebeurd met een maanbedrag dat op de Malediven elf keer een gemiddeld jaarkomen is. Althans, dat staat geschreven op internet. Klopt dat?

De vraag laat de heer Van der Grint zichtbaar niet onberoerd. “Dat is nou typisch weer zo’n geval van het moedwillig toebrengen van reputatieschade”, roept hij, alsof Maumoon Abdul Gyaoom niet gewoon gekozen is door het volk!”.

– Een methode was het herschrijven van negatieve Wikipedia-artikelen over de Maledieven, waardoor Hill&Knowlton officieel is gebrandmerkt als een Wikipedia-vandaal .

“Daar heb ik niks mee te maken gehad en er is ook niks van waar. Ze kunnen op internet wel van alles schrijven. Dat komt allemaal voort uit jaloezie. Ze kunnen de pot op!”.

Op internet wordt ook beweerd dat Hill&Knowlton de bedenker is geweest van het gerucht, dat tijdens de invasie van Koeweit opzettelijk is verspreid. Irakese soldaten zouden baby’s uit de couveuses hebben gehaald om de apparatuur te stelen. Het verhaal bleek later volkomen gelogen te zijn.

“Wat dacht u nou: dat ik daar iets mee te maken heb? Dat is al zo lang geleden. Internet is wel de meest onbetrouwbare bron, dat weet ik als communicatiedeskundige en als Strategy Director maar al te goed. Mensen die succes hebben, die iets in deze wereld te betekenen, worden altijd benaderd door journalisten die hen op de een of andere manier zwart proberen te maken. Dat is eerder regel dan uitzondering. Je ziet het in respecteerde kranten gebeuren, zelfs in de Volkskrant”.

– Dus het is allemaal niet waar?

“Nee, natuurlijk niet, neemt u dat maar van mij aan!

K&H

Hierna was het tijd om enkele vragen te stellen over de stichting Manchangulo. De heer Van der Grint sprak daar uitvoerig over, waarbij hij regelmatig mimisch werd bijgevallen door de hoofdknikkende communicatiedeskundigen aan weerszijde. Uiteraard is discretie hier op zijn plaats, maar na de heer Van der Grint gehoord te hebben, kan ik u absoluut verzekeren: met dat strandhuis op Mozambique van prins Willem-Alexander en prinses Maxima gaat het helemaal goed komen!

de Volkskrant, 22 oktober 2009, zie ook voor reacties.