Pauselijke organen, bier en een scheldpartij

HUMAN

De Standaard meldt dat de organen van de paus na zijn dood niet langer beschikbaar zullen zijn voor transplantatie.

Volgens het Vaticaan is paus Benedictus XVI niet langer orgaandonor

De secretaris van de paus, monseigneur Georg Gaenswein (zie foto), vermeldt het feit in een brief aan een Duitse dokter. Die dokter haalde de donorkaart van de paus aan om andere mensen te overtuigen ook donor te worden.

alt


Volgens Radio Vaticaan schreef Gaenswein dat voormalig kardinaal Jozef Ratzinger sinds 1970 een donorkaart heeft, maar dat die kaart verviel op het moment dat hij paus geworden is. De secretaris zegt dat alle verwijzingen naar het document, dat nu van geen tel meer is, ten onrechte zijn en hoopt dat de zaak daarmee voorgoed afgedaan is.

Toch vreemd. Je zou zeggen dat het redden van een mens voor de plaatsvervanger van God op aarde belangrijker is dan de morbide belangstelling van de pelgrims al zij straks langs de kist trekken.

Bier en sigaretten in kroegkerk

Het Eindhovens Dagblad – ja, niets ontgaat ons – lezen wij het volgende bericht van Maaike Vrooland. Er spreekt een enorme wanhoop uit, die typerend is voor de niet terug te draaien secularisatie.

Daar waar traditionele kerken steeds meer leden verliezen, winnen nieuwe kerkvormen zoals huisgemeenten en kroegkerken, steeds meer terrein.

Het is stampvol in café de Korevaar dat uitkijkt over de haven van Sliedrecht. Alle barkrukken, stoelen en banken zijn bezet en zelfs de vensterbanken zijn gevuld met mensen. Een ongewone aanblik voor het tijdstip van de dag, het is namelijk tien uur ‘s morgens.

Elke eerste zondagmorgen van de maand wordt café Korevaar omgetoverd tot kroegkerk. Terwijl de stamgasten hun ochtendpeuk roken en sommige zich al aan een pilsje wagen, houdt dominee Gerard Vrooland (zie foto) na het lezen van een stuk uit de Bijbel, een preek over het verschil tussen individu en persoon. Tijdens het zingen mag er getapt worden.

alt


Het is een nieuwe trend op religieus gebied: ‘simple churches’, eenvoudige kerken. Groepen mensen die elkaar ontmoeten aan de keukentafel of in de kroeg en daar met elkaar praten over het geloof.

Ze worden ook wel ‘tafelkerken’ of ‘huisgemeenten’ genoemd. Daar waar traditionele kerken steeds meer leden verliezen, zijn het de ‘nieuwe’ kerken die wel mensen aan zich weten te binden. Mensen die niet veel moeten hebben van de traditionele manieren en gewoontes van de kerk, maar die wel ‘iets’ met God hebben of willen.

Drinken mag van God, zou Annie M.G. Schmidt zeggen. Maar roken ook? Gelukkig kijkt de dominee er wel erg serieus bij. Stel je voor dat hij ervan zou genieten!

Jongere in Amsterdam-West blieft geen religieuze dialoog

Het was zo goed bedoeld: de rabbijn, de pastoor, de dominee en de imam op een interreligieuze wandeling in Amsterdam-West. Om iedereen te laten zien dat het ook best goed kan gaan. En natuurlijk ook een beetje om met je eigen kop op de televisie te komen.

Maar helaas halverwege gaat het mis. Ineens duiken jongeren, die duidelijk niet de Joodse godsdienst omarmen. Lees hier:

AMSTERDAM Prominente religieuze voormannen begaven zich gisteren in het hol van de leeuw. Tijdens een dialoogwandeling stapten ze blijmoedig door Amsterdam-West, bekend van antisemitische incidenten. Ook tijdens de wandeling ontbraken anti-Joodse leuzen niet.

De Nourmoskee in Amsterdam-West heeft vloerverwarming. Dat is wel zo prettig voor de Joden, christenen en moslims die meedoen aan de interreligieuze dialoogwandeling. Op kousenvoeten schuifelen ze door de gebedsruimte.

Kursat Bal van het Contactorgaan Moslims en Overheid geeft tekst en uitleg bij de wandeling. “Religieuze symbolen moeten het de laatste tijd vaak ontgelden. Hoofddoekjes en keppeltjes zijn vaak voorwerp van intimidaties.”

alt

Vandaag is er aan keppeltjes en hoofddoekjes geen gebrek. De deelnemers hebben de kleding aangetrokken die hun geloofsovertuiging typeert. Rabbijn Raphael Evers –opgegroeid in Amsterdam-West– kan in zijn kenmerkende Joodse uitdossing op veel belangstelling van de pers rekenen. Kursat Bal, met zijn islamitische hoofddeksel, trouwens ook. Alleen PKN-scriba A. J. Plaisier valt uit de toon: hij heeft alleen maar een baard.

Dan gaat de stoet op weg. De bedoeling is om via de Jeruzalemkerk uit te komen bij de Sjoel West, de synagoge in dit deel van de stad. Maar goed en wel op koers naar de Jeruzalemkerk stokt de dialoog algauw: rabbijn Evers krijgt telefoon. Uitgebreid beantwoordt hij de vragen van een journalist. En ook een islamitische vertegenwoordiger loopt te bellen. Maar dat is niet de bedoeling, moppert een van de organisatoren. Het moet een dialoog met elkáár zijn.

“Dat is het ook”, zegt rabbijn Evers, die tussen de telefoontjes door kans ziet om onder meer de politiek rondom grote gezinnen met zijn wandelpartners te bespreken. Maar Amsterdam-West doet niet mee met de dialoog. “Wat een Jodeninvasie!”, roept een allochtone jongen bij de Jeruzalemkerk. Verderop steekt een ander zijn arm schuin omhoog. “Kankerjoden!” schreeuwt hij.

Lees hier verder. Commentaar: inderdaad alle geestelijken hebben extra haargroei. Een baard is normaal, maar meestal zit het hele gezicht onder het haar. Zou al dat haar goed zijn voor het lijntje met God, ongeveer zoals koper elektriciteit geleidt?