Het vernietigende HDS-Rapport
- Hartelijk welkom
bij het wekelijkse vragenuurtje van de minister. Excellentie, als ik
mag recapituleren wat er tijdens uw regeerperiode is gebeurd dan zou
je kunnen stellen dat het allemaal begonnen is bij het GTK-rapport.
"Inderdaad.
Dat is voor ons allen een bijzonder pijnlijk rapport geweest".
- Een vernietigend
rapport
"Dat zijn ùw
woorden. Ik zou liever willen spreken van een kritisch rapport, al
moet ik toegeven dat de opstellers bepaald geen blad voor de mond
hebben genomen. Maar de vraag was natuurlijk hoe ga je met zo'n
rapport om? Wij hebben toen gezegd: laten wij niet in paniek raken.
Laten wij in eerste instantie alles intern regelen, maar wel zo dat
wij daarbij een zo groot mogelijke openheid betrachten".
- En toen kwam
het SLB-rapport Gaasterland daarover heen.
"Wij wisten
dat het zou komen, dus wij waren niet onmiddellijk verrast door de
conclusies".
- Maar die waren
in alle opzichten vernietigend.
"Zeker, ik
wil beslist niet ontkennen dat de conclusies zeer kritisch waren. Wij
hebben toen gezegd: niemand heeft wat aan een schrikreactie. Laten wij
daarom beginnen met een afkoelingsperiode om de zaken op orde te
brengen. Pas daarna zullen wij nagaan waar precies de
verantwoordelijkheden hebben gelegen".
- De oppositie
acht het onvermijdelijk dat er koppen gaan rollen.
"De
oppositie vindt dat er koppen moeten rollen? Hahaha! Herinnert u zich
nog het befaamde NZA-rapport, dat uitkwam toen de oppositie zelf in de
regering zat?".
- Het NZA-rapport
over de CFQ-affaire?
"Precies. Dat
rapport was pas ècht vernietigend! De toenmalige coalitie,
waarvan de huidige oppositie deel uitmaakte, heeft destijds het
standpunt ingenomen dat een zekere loyaliteit noodzakelijk is voor een
goede samenwerking".
- Toen de
oppositie in de regering zat, zat u in de oppositie. Als ik het mij
goed herinner, heeft u indertijd gepleit voor harde maatregelen tegen
een aantal betrokkenen.
"Daar kom ik
ook rond voor uit, dat is het parlementaire spel, maar als regering en
als regeringspartij heb je natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid.
Het is typisch Nederlands om te roepen dat er koppen moeten rollen,
maar het behoort, lijkt mij, tot de normale rechtsgang binnen een
volwassen democratie dat men zorgvuldig te werk gaat. Wij zijn daarom
steeds een voorstander geweest van functioneringsgesprekken, waarbij
de betrokkenen niet onmiddellijk in het verdachtenbankje worden
geplaatst".
- Nu is gisteren
het DWR-rapport uitgelekt over de PHU- affaire. Als de berichten in de
pers juist zijn, gaat het hier om een rapport waarvan de conclusies
volstrekt vernietigend zijn. Het rapport schijnt zelfs te spreken van
een onhoudbare situatie.
"Ik heb dat ook
gelezen, maar zo lang er nog geen beslissing is genomen over een
eventuele publicatie van dat rapport wil ik niet op de feiten vooruit
lopen. Maar ik sluit niets uit. Wel moet het mij in alle eerlijkheid
van het hart dat ik mij de laatste tijd nog al eens heb geërgerd
aan enkele van onze coalitiegenoten, die hebben verklaard dat de bal
langzaam rolt in de richting van de verantwoordelijke corpschefs en
rayonhoofden. Mogelijk zelfs in de richting van het kabinet! Je vraagt
je af welk doel met zo'n opmerking wordt gediend. Het is
ontegenzeggelijk waar dat er fouten zijn gemaakt, ik ben de laatste om
dat te ontkennen, maar ik dacht dat wij zo toch niet met elkaar omgaan".
- Tenslotte is
vanmorgen het lang verwachte VJX-rapport verschenen, waaruit blijkt
dat uw staatssecretaris een drie- dubbele roofmoord heeft gepleegd,
waarbij hij niet alleen al het vrouwelijke baliepersoneel heeft
verkracht, maar vermoedelijk ook de bankdirecteur. Denkt u dat deze
staatssecretaris nog te handhaven is?
"Dat is een
delicaat probleem, dat om een delicate oplosssing vraagt. Maar één
ding is zeker: wij moeten absoluut voorkomen dat dit een
partij-politieke kwestie wordt. Daar is niemand mee gediend".
NRC\Handelsblad, 5 april 1996
|