Een nieuwe wind
Nu de familie Zorreguieta bij
de familie Oranje op bezoek is geweest en onze minister-president heeft
verklaard dat zich hierbij geen nieuwe relevante feiten hebben voorgedaan, wil
ik voorzichtig uw aandacht vragen voor een organisatie die straks een
duizelingwekkende opeenstapeling van niet-relevante feiten moet gaan
begeleiden. Het is een organisatie die nooit en te nimmer van iets weet en die
straks als laatste officieel mag bevestigen wat inmiddels heel Nederland al
lang via andere bronnen aan de weet is gekomen.
Ik doel natuurlijk op de RVD -
de Rijksvoorlichtingsdienst.
Deze dienst wordt al jaren
gerepresenteerd door directeur Eef Brouwers, maar sinds kort is er zo veel werk
aan de winkel dat de RVD er een adjunct bij gekregen in de persoon van Gerard
van der Wulp. Een ambitieuze man, dat zie je zo. Dankzij Gerard van der Wulp
schijnt er in Den Haag ook een nieuwe wind te waaien, de wind van de openheid.
Zo toonde onze minister-president tijdens de Olympische Spelen zo maar ineens
zijn emoties door op te biechten dat hij lelijk in spanning had gezeten bij de
beslissende strafbal van onze hockeyers. Dat had onze minister-president, lees
ik in de Volkskrant, nooit gedaan zonder het inspirerende werk van
Gerard van der Wulp.
Ik wil niet stoken in een goed
huwelijk, maar let op: die Van der Wulp streeft voor we het in de gaten hebben
die Eef Brouwers voorbij. Ja, Gerard, wij hebben jou wel door! Nou moet ik er
ook onmiddellijk bij zeggen dat ik een geweldige fan ben van Gerard van der
Wulp. Zoals Gerard achter onze minister-president staat als de camera langzaam
naar de minister-president draait voor een vraag die als niet-relevant het bos
ingestuurd zal worden, dat is grote klasse. Gerard kijkt met het air van iemand
die zwijgend toezicht houdt. In feite is hij natuurlijk het allemans knechtje,
op wie achter zijn rug alleen maar wordt gespuugd, maar daar voor de camera
gedraagt hij zich in dat ene moment als een man van allure.
Voor mijzelf heb ik al een paar
keer geprobeerd dat in de camera meekijken van Van der Wulp onder woorden te
brengen, maar dat is verdraaid lastig. Van der Wulps probleem is dat hij niks
mag zeggen. Stil spel spelend, staat hij er alleen maar bij. Op zichzelf is het
al een hele kunst, want erbij staan en erbij staan zijn twee. Een bodyguard
staat er al meteen heel anders bij en ik heb eens een veertig jaar jongere
echtgenoot naast Elisabeth Taylor zien staan, en dat was ook weer anders.
Wat Van der Wulp uitstraalt, is
een mengeling van waardigheid en angst. Zijn waardigheid komt natuurlijk voort
uit het besef dat hij - heel even en heel klein - de monarchie mag
vertegenwoordigen, zijn angst uit de voortdurende dreiging dat de
minister-president wel eens zijn mond voorbij zou kunnen praten. Maar er is
meer. Het komt misschien omdat ik op dit ogenblik een biografie aan het lezen
over de dichter A. Roland Holst, dat mij ineens een regel te binnenschoot die
erg van toepassing is op de blik waarmee Van der Wulp de camera inkijkt.
Jaren geleden, ik had de korte
broek nog aan, verzorgde ik voor Vrij Nederland een rubriek die Het
Wereldje heette. Daarin werd melding gemaakt van allerlei culturele feiten,
bijvoorbeeld dat Harry Mulisch afgelopen dinsdag in de Leidsestraat was
gesignaleerd. Dat soort dingen, maar op een keer kreeg ik een met de
handgeschreven gedicht van Adriaan Roland Holst toegestuurd. De oude bard had
zich boos gemaakt over een actuele gebeurtenis waarvan ik de portee helaas
vergeten ben, maar wel weet ik nog dat het ging over een politicus die te bang
was geweest een bepaalde beslissing te nemen. In dat vers stond
één regel die ik altijd heb onthouden. Die regel luidt:
"zijn broek van drollen bol".
Dat verheven taalgebruik,
gecombineerd met een meer aardse inhoud doet mij op de een of andere manier
onweerstaanbaar aan Gerard van der Wulp denken.
Uiteraard wilde ik het vers in
mijn rubriek opnemen, maar daags nadat ik het had ontvangen, belde Roland Holst
zelf. Hij was in alle staten en wilde gedicht het onmiddellijk terug. Ik deed
toen iets stoms, dat ik mijzelf tot op de dag van vandaag niet vergeef. Zonder
een kopie te maken, deed ik wat de dichter mij vroeg. Hopelijk komt het nog
eens boven water.
NRC\Handelsblad, 24 november 2000 © Max Pam
© Max Pam
terug naar de
inhoudspagina
|