De muis van Shannon
De Nederlandse kranten hadden
er natuurlijk weer geen aandacht voor, maar vorige maand is een groot man
overleden. Ik heb het over Claude E. Shannon, die 84 jaar is geworden. Hoewel
hij de Nobel-prijs dubbel en dwars had verdiend, liep hij deze onderscheiding
mis omdat de informatica tot geen enkele Nobel-categorie behoort.
Shannon is de geestelijke vader
van de computerprogrammateur. Hij ontwierp circuits die met behulp van de
beroemde enen en nullen in staat waren informatie te verwerken. Het begrip
"bit" is van hem afkomstig. Hij was ook de man die een computermuis
ontwikkelde. Zijn - toen nog - elektromechanische muis die hij Theseus noemde,
was in feite de eerste machine die geacht werd te denken. Verder bleek zijn
wiskundige beschrijving van informatie van onmisbaar belang voor telefoon- en
internetsystemen, en ook heb ik me laten vertellen dat de CD-speler technologie
bevat die nog door Shannon is bedacht.
Toch heb ik naast bewondering
voor hem ook een beetje een hekel aan hem. In zijn in 1948 geschreven
standaardwerk A Methamatical Theory of Communication heeft Shannon
namelijk al uiteen gezet hoe je het schaakspel zou kunnen gebruiken als model
voor kunstmatige intelligentie. En zoals Shannon het heeft voorspeld zo is het
ook gegaan - met als gevolg dat het schaakspel nu is gekraakt.
Als schaker zeg ik daarom: dank
u wel, mijnheer Shannon!
Was het schaken vroeger een
spel waar de gewone man huizenhoog tegen opkeek als een edele bezigheid voor
genieën, tegenwoordig is sterk schaken iets dat in klein apparaatje zit.
Iedere boerenlul kan het op zijn dressoir zetten en dan staat daar iets dat het
met succes kan opnemen tegen een grootmeester. Kasparov heeft een paar jaar
geleden al een match van Deep Blue verloren en onlangs werd de
menselijke computerdoder John van der Wiel door ene Rebel Century 3.0
van het bord geveegd.
Volgens de sterrenkundige Dap
Hartmann, die ook veel van computerschaak weet, hebben de mensen dit echec
helemaal aan zichzelf te danken. Jarenlang hebben de schakers niets anders
gedaan dan al die informatici en programmeurs uit te lachen. En die hebben toen
gedacht: dan zullen wij jullie eens een poepie laten ruiken. En dat hebben ze
gedaan. Volgens Hartman was er niets gebeurd als de mensen onmiddellijk hadden
gezegd "dat schaken is heel eenvoudig, maar jullie moeten de menselijke
taal als model nemen". Dan was het schaken onaangetast gebleven en hadden
al die informatici en programmeurs hun tanden op de taal kapot gebeten.
Maar helaas is dat niet
gebeurd. Hartelijk dank, mijnheer Shannon.
Folia, 16 maart 2001 © Max Pam
terug naar de
inhoudspagina
|