Judaskus
Volgens het Algemeen Dagblad heeft SBS-baas
Fons van Westerloo direct na het mislukken van de deal tussen zijn bedrijf
en Veronica zijn bejaarde tegenspeler Joop van der Reijden (74) een briefje
heeft geschreven met de tekst: "Ik weet dat het niet aan u gelegen heeft.
Graag wil ik dan ook mijn respect betuigen voor de wijze waarop u tot het
laatste moment getracht heeft met beide organisaties iets goeds te bouwen
voor de toekomst".
Respect, ik pink een traan weg. Zou het?
Je zou dat briefje van Van Westerloo ook een judaskus
kunnen noemen. Want ga maar na. Van Reijden wilde op zijn ouwe dag afscheid
nemen door Veronica een nieuwe haven binnen te loodsen. Van der Reijden wilde
Veronica na het vertrek uit de HMG-groep als televisiestation doen herleven
en hij dacht daarvoor ook nog een lucratief contract te kunnen afsluiten.
Maar al deze ambities zijn in het water gevallen. Van der Reijden vertrekt
met ruzie en staat met lege handen. Er is zelfs een kans dat Veronica nooit
meer op het scherm verschijnt. Nooit eerder is de vos Van der Reijden door
zijn tegenspelers zo te grazen genomen. Zelf Marcel van Dam is niet gelukt
wat Van Westerloo heeft gepresteerd: Van der Reijden voorgoed afserveren.
Nog niet zo lang geleden stond in het omroepblad
Broadcast een interview met de hoofdrolspelers. Er stond ook zo'n
maffiafoto bij: Van der Reijden in het midden, omringd door Van Westerloo,
Bart in 't Hout en Frank Eijken van SBS. Lachende mannen flankeren de bejaarde
godfather. Het mes is nog niet zichtbaar, maar dit kon niet goed gaan. Voor
het Veronica Magazine bijvoorbeeld werd 350 miljoen gevraagd. Toen
dacht ik al: dat betaalt Van Westerloo nooit. Die gaat straks voor nog geen
tiende een eigen blad maken.
Al onderhandelend ontwierp Van Westerloo zijn eigen
Veronica- zender. Hij kocht de vrijgekomen frequentie van Fox8 en noemde
die V8. Met de V van Veronica. Dat Van der Reijden toen Fox8 zelf niet heeft
gekocht, mag een enorme blunder heten. Met in zijn achterhoofd dat het nog
veel groter kon, moet Van der Reijden gedacht hebben dat hij die lui van
SBS wel in zijn zak zou steken. Maar Fons van Westerloo is een aparte figuur.
Die komt lachend binnen, vertelt een paar vrolijke anekdotes over hoe hij
destijds als correspondent Amerika onveilig maakte, en iedereen voelt zich
een stuk toegeeflijker.
Maar ondertussen is Van Westerloo wel een Jezuïet.
Ik heb hem zien oreren over de prachtige programma's die hij van plan was
te brengen en over zijn ambitie om een commercieel station op te zetten dat
zich óók op kwaliteit zou richten. Zijn gehoor luisterde begeesterd, maar
achteraf moet je vaststellen dat SBS in de loop der jaren niet één Nederlands
programma van enige kwaliteit heeft uitgezonden. Van Westeloo moet ook wel,
want ondanks zijn perfecte pr-campagne heeft SBS nog nooit een cent winst
gemaakt.
Natuurlijk heeft Veronica overvraagd en natuurlijk
heeft het bestuur de eigen onderhandelingspositie ondergraven met onderling
gekrakeel, maar dat neemt niet weg dat Van der Reijden er met open ogen is
ingelopen. Al snel begon V8 te lopen. Men doet er altijd heel deftig over,
maar het is gewoon een kwestie van veel films op het scherm pompen. Het SBS-kijkcijferkanon
Bert in 't Hout - "ik vraag mij altijd af wat mijn schoonmoeder ervan vindt"
- is heel bedreven in dit soort programmeren.
Hoe sneller de kijkcijfers van V8 stegen, hoe sneller
daalde de waarde van Veronica. Het Veronica Magazine zakte van 350
naar 90 miljoen en ook van de andere activiteiten bleef niet veel over. Toen
V8 naar een marktaandeel van vijf procent schot, zei Van Westerloo: bedankt
voor het lenen van de V en wij doen het nu verder zelf. Bedankt Van der Reijden,
maar wie niet uitzendt, is niets waard. Met alle respect, mijn Godfather,
dat heb ik zelf van u geleerd.
FEM de Week, 23 juni 2001
|