Een blad van 350 miljoen.

Judaskus

    Volgens het Algemeen Dagblad heeft SBS-baas Fons van Westerloo direct na het mislukken van de deal tussen zijn bedrijf en Veronica zijn bejaarde tegenspeler Joop van der Reijden (74) een briefje heeft geschreven met de tekst: "Ik weet dat het niet aan u gelegen heeft. Graag wil ik dan ook mijn respect betuigen voor de wijze waarop u tot het laatste moment getracht heeft met beide organisaties iets goeds te bouwen voor de toekomst".
    Respect, ik pink een traan weg. Zou het?
    Je zou dat briefje van Van Westerloo ook een judaskus kunnen noemen. Want ga maar na. Van Reijden wilde op zijn ouwe dag afscheid nemen door Veronica een nieuwe haven binnen te loodsen. Van der Reijden wilde Veronica na het vertrek uit de HMG-groep als televisiestation doen herleven en hij dacht daarvoor ook nog een lucratief contract te kunnen afsluiten. Maar al deze ambities zijn in het water gevallen. Van der Reijden vertrekt met ruzie en staat met lege handen. Er is zelfs een kans dat Veronica nooit meer op het scherm verschijnt. Nooit eerder is de vos Van der Reijden door zijn tegenspelers zo te grazen genomen. Zelf Marcel van Dam is niet gelukt wat Van Westerloo heeft gepresteerd: Van der Reijden voorgoed afserveren.
    Nog niet zo lang geleden stond in het omroepblad Broadcast een interview met de hoofdrolspelers. Er stond ook zo'n maffiafoto bij: Van der Reijden in het midden, omringd door Van Westerloo, Bart in 't Hout en Frank Eijken van SBS. Lachende mannen flankeren de bejaarde godfather. Het mes is nog niet zichtbaar, maar dit kon niet goed gaan. Voor het Veronica Magazine bijvoorbeeld werd 350 miljoen gevraagd. Toen dacht ik al: dat betaalt Van Westerloo nooit. Die gaat straks voor nog geen tiende een eigen blad maken.
    Al onderhandelend ontwierp Van Westerloo zijn eigen Veronica- zender. Hij kocht de vrijgekomen frequentie van Fox8 en noemde die V8. Met de V van Veronica. Dat Van der Reijden toen Fox8 zelf niet heeft gekocht, mag een enorme blunder heten. Met in zijn achterhoofd dat het nog veel groter kon, moet Van der Reijden gedacht hebben dat hij die lui van SBS wel in zijn zak zou steken. Maar Fons van Westerloo is een aparte figuur. Die komt lachend binnen, vertelt een paar vrolijke anekdotes over hoe hij destijds als correspondent Amerika onveilig maakte, en iedereen voelt zich een stuk toegeeflijker.
    Maar ondertussen is Van Westerloo wel een Jezuïet. Ik heb hem zien oreren over de prachtige programma's die hij van plan was te brengen en over zijn ambitie om een commercieel station op te zetten dat zich óók op kwaliteit zou richten. Zijn gehoor luisterde begeesterd, maar achteraf moet je vaststellen dat SBS in de loop der jaren niet één Nederlands programma van enige kwaliteit heeft uitgezonden. Van Westeloo moet ook wel, want ondanks zijn perfecte pr-campagne heeft SBS nog nooit een cent winst gemaakt.
    Natuurlijk heeft Veronica overvraagd en natuurlijk heeft het bestuur de eigen onderhandelingspositie ondergraven met onderling gekrakeel, maar dat neemt niet weg dat Van der Reijden er met open ogen is ingelopen. Al snel begon V8 te lopen. Men doet er altijd heel deftig over, maar het is gewoon een kwestie van veel films op het scherm pompen. Het SBS-kijkcijferkanon Bert in 't Hout - "ik vraag mij altijd af wat mijn schoonmoeder ervan vindt" - is heel bedreven in dit soort programmeren.
    Hoe sneller de kijkcijfers van V8 stegen, hoe sneller daalde de waarde van Veronica. Het Veronica Magazine zakte van 350 naar 90 miljoen en ook van de andere activiteiten bleef niet veel over. Toen V8 naar een marktaandeel van vijf procent schot, zei Van Westerloo: bedankt voor het lenen van de V en wij doen het nu verder zelf. Bedankt Van der Reijden, maar wie niet uitzendt, is niets waard. Met alle respect, mijn Godfather, dat heb ik zelf van u geleerd.

FEM de Week, 23 juni 2001