Draagbare reclamezuilen
Een vriendin van ons, die hertrouwd is met
een Fransman en die nu een Nederlandse dochter heeft van twaalf en een
Franse zoon van negen, overkwam laatst het volgende. Met haar Franse
man reed ze van Amsterdam naar Parijs, terwijl de kinderen achter in
de auto ieder hun eigen jongerenblad aan het lezen waren. Op een gegeven
moment zegt de dochter: "Mama, wat is beffen?".
De Hitkrant.
Dat onbekende woord stond in de vragenrubriek
van het jongerenblad De Hitkrant. Onze vriendin moest er van alles doen
om de vraag onder tafel te werken, want haar Franse man komt uit een
gegoede familie, waarin het onbestaanbaar is dat kinderen van die leeftijd
überhaupt aan die dingen denken. Maar Nederland is nu eenmaal een apart
land, dat in een aantal opzichten totaal verschilt van de rest van de
wereld. Als er iets typisch-Nederlands is dan zijn het wel onze jongerenbladen.
Frau Antje als puber van veertien, vrijmoedig pratend over seks met
een stickie in de mond. "Zijn forse hand verdween onder mijn rokje.
Ik ritste zijn gulp open en haalde zijn penis eruit, die helemaal hard
en stijf was. Ik ging naar beneden en begon hem te pijpen". Het stond
laatst in de Hitkrant, veel gelezen onder meiden van twaalf tot achttien
jaar.
Jongerenbladen zijn booming business. Naast
de Hitkrant heb je nog Break Out! en Webber. Dat
eerste blad heeft een naaktrubriek, die Liefde & Sex 2001 heet.
Jongeren mogen er naakt in poseren, terwijl zij geïnterviewd worden
hun lichaam en hun seksleven. "Mijn kont is niet te dik". Een paar pagina's
eerder schept het popsterretje Christina op dat ze "een slettenbak"
is en haar maagdenvlies al lang heeft verloren. Ja, het gaat goed met
al die jongerenbladen. De advertenties zijn niet aan te slepen en in
de markt worden zij "de draagbare reclamezuilen" genoemd.
Er is hier trouwens sprake van een paradoxaal
verschijnsel, dat ook optreedt bij de televisie. Adverteerders zijn
vaak meer geïnteresseerd in de leeftijd van hun doelgroep dan in de
kijk- en oplagecijfers. Een programma kan goed bekeken worden en een
tijdschrift goed verkocht, maar voor de adverteerders kunnen ze nauwelijks
van belang zijn. Oudere kijkers en lezers hebben kun keus al gemaakt.
Als ze een maal Johnny Walker drinken, krijg je ze nauwelijks meer aan
de Jameson. Merkentrouw onder ouderen is groot, maar jongeren zijn wispelturig
en nog gevoelig voor allerlei verleidingen. Het doet er niet toe dat
jongeren nog niet zo kapitaalkrachtig zijn, dat komt later wel.
Maar je moet jongeren wel aanspreken in hun
eigen taal, in hun eigen Nederlandse Frau Antjes-taal. Dat is de taal
van lekkere seks, uit je bol gaan met een onwijs pilletje en een beetje
geweld. Helaas is niet iedereen daar over te spreken. Zo heeft het CDA-kamerlid
Astma al vragen in de Tweede Kamer gesteld. Hij vindt veel van wat in
de jongerenbladen beschreven wordt "schokkend, stuitend en walgelijk".
Astma heeft zich vooral geërgerd aan een passage in Webber, waarin
beschreven wordt hoe twee jongens harde seks beleven met een meisje,
dat bloedend blijft liggen. In de brievenrubriek van het blad wordt
de raad gegeven voortaan de wond met een gloeiende schrijvendraaier
dicht te schroeien.
Tsja, jongeren zijn soms net volwassenen.
Astma pleit voor een anti-geweldcode. Zoiets
heeft Joe Lieberman, running-mate van verliezend presidents-kandidaat
Al Gore, ook al voorgesteld. Op die manier wilde hij het geweld van
Hollywood indammen, maar de producenten haalden hun schouders op. Ik
vermoed dat hetzelfde in Nederland gaat gebeuren. Een formule die aanslaat,
ga je als uitgever niet eigenhandig om zeep brengen. Zelf ben ik overigens
ook schuldig aan de verloedering. Toen mijn dochter te oud werd voor
de Donald Duck vroeg zij om een ander abonnement . Het werd de
Hitkrant. De overgang vond zijzelf volkomen logisch. De ene dag leest
zij de avonturen van Goofy en de volgende dag zal ze willen weten wat
beffen is. Zo gaat dat.
FEMdeWeek, 9 juni 2001
|