De 0.0 van RTL Z
Een beetje bedremmeld keek naar pagina 219 van
Teletekst. Omdat ik mijn ogen niet onmiddellijk wilde geloven, besloot ik
ook nog even te bellen met de Dienst Luister- en Kijkcijfers van de
NOB. En, ja hoor, een aardige onderzoekster van de dienst bevestigde wat
ik gezien had. De kijkcijfers van RTL Z zijn letterlijk: 0.0. Een enkele
keer zijn ze 0.1 en als het helemaal meezit heeft de zender wel eens een
marktaandeel van twee procent, maar meestal is het aantal kijkers te klein
om te meten. Er waren middagen bij dat er nog niet eens vijfduizend mensen
hebben gekeken. Natuurlijk, RTL Z is een zender die zich op een specifieke
deelgroep richt, maar een landelijk vijfduizend kijkers is een score waar
alleen de samenvatting van een plaatselijke korfbalwedstrijd nog onder zit.
0,0, oftewel punt nul, dat is de ergste nachtmerrie
van iedere producent en van iedere programmamaker. Wat dreigt er mis te gaan
met RTL Z, de zender die dagelijks op de televisie het financieel-economische
nieuws moet gaan brengen? Hier een paar wetmatigheden die te gemakkelijk
uit het oog zijn verloren.
1. Begin op de televisie nooit iets nieuws in de
zomer. Dan wil de kijker op vakantie. De interesse voor beleggen loopt sowieso
wat terug in de zomermaanden en daarom was het wel zo logisch geweest om
met zo'n zender te wachten tot september.
2. Zorg voor continuïteit. Het belang van deze wetmatigheid
wordt ernstig onderschat. De kijker is een gewoontedier, die wil weten waar
hij aan toe is. Om iets nieuws erin te stampen, is het noodzakelijk over
een langere periode op precies hetzelfde tijdstip uit te zenden. Nu wordt
RTL Z na twee weken weer weggezet voor Wimbledon. Op de radio (!) hoorde
ik dat Philips ophoudt met de fabricage van mobiele telefoons en ik dacht:
"Even kijken hoe ze dat bij RTL Z brengen". Maar RTL Z zag ik hoe Agassi
de tiebreak won. Dat is fijn voor de sportliefhebbers, maar dodelijk voor
een zender die zijn draai nog moet vinden.
3. Laat je niet gek maken door marketingbureaus en
businessplannen. De zijn met hun voorspellingen veel te optimistisch, vooral
als iets op het punt staat door te gaan. Vooraf las ik allerlei astronomische
getallen over het aantal beleggers in Nederland. Dat zouden er zeven miljoen
zijn, dus zeven miljoen potentiële kijkers. Dit aantal werd genuanceerd,
omdat er ook deel "onbewuste" beleggers inzitten. Dat zijn de mensen die
pensioenpremies betalen, waarmee hun pensioenfonds dan belegt. Leuk bedacht
allemaal, maar als het onbewuste beleggers zijn, is de kans groot dat ze
ook onbewust naar de televisie kijken, en daar heeft niemand wat aan.
Andere berekeningen komen op drie of twee miljoen
beleggers, maar misschien is het reëler uit te gaan van het aantal beleggers
dat zich in 1999 aanmeldde bij het Communicatiekanaal Aandeelhouders, een
instantie die informatielijnen tussen bedrijven en aandeelhouders verzorgt.
Er waren toen 200.000 aanmelders, volgens de CA een vijfde van het totaal
aantal beleggers in Nederland. Daarbij komt dat veel van die echte beleggers
ook harde werkers zijn, die 's middags heus niet op de bank gaan zitten om
te televisie kijken. "Maar er zijn veel huisvrouwen, die beleggen", zei ze
bij RTL Z hoopvol. Het lijkt mij een erg smalle basis voor een zender met
vijfentwintig fulltime redacteuren. Er hoeft maar één prins op de televisie
te trouwen of je bent al je kijkers kwijt.
4. Als je financieel-economisch nieuws op de televisie
wilt brengen, maak dan ook televisie. Het heeft geen enkele zin om televisie
te maken alsof het radio is. Niet voor niets bestaat zoiets aantrekkelijks
als "een beeld". Maak daar dan ook gebruik van. En tenslotte: zorg voor een
scoop! Minister Zalm verduistert miljarden, General Motors failliet, de Febo
sluit vet krokettencontract met China! Dat heb ik allemaal gemist, maar misschien
hebben ze bij RTL Z tot dusver alleen maar pech gehad.
Fem de Week, 30 juni 2001
|