De pil naar Isfahan
En dan nu weer de pil van Drion.
Volgens mij is Drion er al heel lang mee bezig.
Toen hij er voor het eerst over begon te praten, was ik nog heel jong
en hij al heel oud. Een eeuwig oude man. Op de krantenfoto's zie je
hem ook steeds ouder worden, steeds breekbaarder. Op die manier kan
hij zeker nog honderd jaar mee, maar ondertussen lijkt het alsof hij
ons waarschuwend aankijkt. Zijn blik zegt: ik kom er aan, eens zal ik
bewijzen dat ik gelijk heb. Ik gun hem zijn moment van triomf van harte.
Dood te gaan waar en wanneer jij dat wilt, zelf een menswaardig einde
maken aan het bestaan. Mooi.
Om een standpunt te bepalen bij zulke filosofische
vraagstukken moet je niet te veel theoretiseren. Het beste is je onmiddellijk
af te vragen: zou ik die pil willen hebben? Ik zie hier al meteen problemen
opdoemen. Waar moet ik die pil bewaren? In het nachtkastje? Dat vind
ik een onaanvaardbaar risico. Op zoek naar een aspirientje rommelt mijn
vrouw daar ook wel eens in. Ik heb geen idee hoe zo'n pil er uitziet
- misschien is hij wel rood met groen stippels - maar ik zou zelfs de
kleinste kans op verwarring willen uitsluiten. Ik zou die pil evenmin
bij me dragen. Je moet geen gevaarlijke dingen bij je hebben. Ik wil
ook geen vuurwapen op zak hebben, zelfs niet als ik zeker denk te weten
dat ik het slechts in het geval van uiterste zelfverdediging zou gebruiken.
Het probleem is dat je nooit iets zeker weet.
Die pil moet dus in kluisje. Maar dan weet ik
precies hoe het gaat. Je vergeet zo'n ding. De tijd verstrijkt en je
denkt er niet meer aan. Tot je op eens te oud bent geworden. Dan doemt,
als je tenminste geen Alzheimer hebt, dat kluisje op, maar helaas ben
je toch iets vergeten. De cijfercombinatie. Eigenlijk moet je een mannetje
laten komen om het kluisje open te breken - "mijnheer kunt u mijn pil
weer te voorschijn halen " - maar je bent al te levensmoe om daar nog
de puf voor te kunnen opbrengen.
Beter ziek-zijn dan niet-zijn, heeft Harry Mulisch
eens gezegd. Hij vindt dat anderen hem maar moeten verzorgen als hij
in een rolstoel terechtkomt. Hij stelt zich voor dat hij tenslotte eindigt
als een grote steen, die onbeweeglijk blijft zwijgen. Een vervaarlijk
mooi beeld, zo'n einde lijkt me ook wel wat. De zelfmoordpil daarentegen
vereist activiteit en beslissingskracht. Om hem te kunnen gebruiken,
moet je je hersens kunnen gebruiken, maar zo lang je je hersens nog
kunt gebruiken, is er tenminste één reden minder om dood te gaan.
Die pil stelt je in staat mee te beslissen over
je eigen lot, maar wil ik dat wel? Wil ik ook niet dat het lot met mij
speelt en mij voor verrassingen stelt? Ik wil niet van het wieg tot
het graf verzorgd worden, maar ik wil ook niet dat het lot mij morgen
ophaalt en in een veewagen naar het oosten vervoert. Ik wil verrast
worden, maar met mate. Ik wil mijn leven romantisch inrichten, maar
met mate. Aan welke kant staat die pil eigenlijk? Aan de kant van de
totale verzorging of aan de kant van de veewagen?
Het probleem van die pil is dat je er van tevoren
goed over nagedacht moet hebben, maar dat het vervelend is om erover
na te denken als alles nog goed gaat. Als alles nog goed gaat, wil je
over alles nadenken behalve over je eigen dood. Een mens heeft wel wat
anders aan zijn hoofd. Daarom komt de gedachte aan zo'n pil bij pas
je op als het al te laat is. Drion vindt dat jammer, onrechtvaardig,
hij vecht daar tegen. Hij wil invloed, macht. Hij wil de dood zelf kunnen
roepen: Hé, jij daar, snotneus, kom eens hier". Maar mijnheer, ik ben
op weg naar Isfahan. "Geen sprake van. Hier en een beetje snel!".
Die pil is, geloof ik, niks voor mij. Dat ik
er nu over nadenk, ergert mij al. Ga liever vrijen, sukkel. En als het
ooit zover komt, laat ik me verrassen door een insluiper die ik zal
bedreigen met het vuurwapen dat ik niet bij mij draag.
NRC\Handelsblad, 20 april 2001
|