De uitdaging van het lijden
Twee jaar geleden stierf mijn moeder. Omdat
haar lichaam op het laatst steeds verder uit elkaar viel, slikte ze
een batterij pillen per dag. Die pillen veroorzaakten weer allerlei
bijverschijnselen. Eerst werd ze paranoïde en tenslotte raakte ze in
een soort delirium. Met het weinige dat ze nog in zich had, begon ze
te schreeuwen in haar bed. Zij herkende ze ons, de kinderen, niet meer.
Wij stonden aan haar voeteneind, machteloos, en zagen een bijna mechanische
verkreukeling van wat eens onze moeder was geweest. Het was geen mooie
dood en er was niets romantisch aan.
Op een gegeven ogenblik werden wij bij de arts
geroepen. Hij zei dat er in wezen niets meer te behandelen was, maar
als wij dat wilden zou de behandeling toch worden voortgezet. Wij antwoordden
dat wat ons betreft de behandeling mocht worden gestopt. Reeds de volgende
morgen - zulke dingen gebeuren vroeg - werden wij door het ziekenhuis
opgebeld. Het was begonnen. Twee uur later stierf mijn moeder. De verkramptheid
verdween plotseling uit haar gezicht en veranderde in marmer. Voor de
betrokkenen gebeurde alles in een waas, maar tegelijkertijd zijn de
handelingen die daarna met het dode lichaam moeten worden uitgevoerd
zo gewoon, zo rationeel en dingmatig, dat het bijna onbegrijpelijk is
dat al die jonge verpleegsters dat aan kunnen.
Het woord euthanasie is toen geen moment bij
mij opgekomen. Het is ook nooit gebruikt, maar het moet het wel zijn
geweest. Ook achteraf heb ik er vrede mee dat het zo is gegaan. Ik droom
nog wel eens van mijn moeder in haar bed, van haar uitgeteerde lichaam,
haar ingevallen mond en van haar vraag om eens achter de deur van haar
kamer te kijken, omdat ze vermoedde dat wij werden afgeluisterd door
een verpleegster. Wel heb ik mij afgevraagd hoe lang het ziekenhuisapparaat
mijn moeder in leven hadden kunnen houden als men echt had gewild. Ik
heb er wel eens voorzichtig naar geïnformeerd, maar een antwoord heb
ik niet opgekregen.
En nu heeft het Vaticaan gereageerd naar aanleiding
van de Nederlandse euthanasiewet. Volgens monseigneur Elio Sgreccia
komt de euthanasie voort uit het onvermogen "om het hoofd te bieden
aan de uitdaging van het lijden en de dood". Uitdaging. Vroeger hoorde
je dat woord nauwelijks, maar sinds er elke dag een sportjournaal op
de televisie is en de lat sportief steeds hoger wordt gelegd, zijn de
uitdagingen een waar mode geworden. De uitdaging van het lijden, een
combinatie van een nieuw en een oud begrip.
Maar waar komt die uitdaging van het lijden
eigenlijk uit voort? Ik zie hier voornamelijk twee motieven. Wil die
uitdaging van het lijden volledig tot wasdom komen dan moet men in de
eerste plaats het lijden fijn vinden. Wanneer men zo in de bres springt
voor het lijden, dan kan het toch niet anders dan dat men aan dat lijden
een zeker genoegen beleeft. Dat kan zowel actief als passief. Het actief
beleven van de pijn komt tegenwoordig nog voor in ontwikkelingslanden
waar gelovigen zich bij processies daadwerkelijk aan een kruis laten
vastbinden of zelf vastspijkeren.
Zonder een direct verbod uit te vaardigen, is
de kerk niet zo dol op dit soort praktijken. De kerk vindt dat de uitdaging
hier te letterlijk wordt genomen, tenminste voor gewone stervelingen.
Liever ziet de kerk dat de uitdaging zo lang mogelijk duurt en dat daarbij
het lijden zo passief mogelijk wordt ondergaan. Hier treedt een duidelijk
element van sadisme, ons tweede motief, aan de oppervlakte. In oorsprong
is het christelijk geloof op sadisme gebaseerd. Het Boeddhisme gaat
uit van meditatie en contemplatie, maar het christendom heeft het ritueel
van de kruisiging uitgezocht om mensen te redden. Pijn doen en pijn
laten lijden, zat er al vroeg in bij de christenen. Vandaar dat het
christendom geen moeite had met pogroms, heksenverbrandingen, kinderkruistochten
en inquisitie. Dat waren geen aberraties van domme middeleeuwers, nee,
zij kwamen logisch voort uit het denksysteem waarin de uitdaging van
het lijden centraal stond.
De hongerende kunstenaar die moet lijden om
het goddelijke te bereiken, is typisch een christelijke notie uit de
Romantiek. In onze tijd wordt al het sadisme samengebald in het verzet
tegen de euthanasie. Het is indrukwekkend om te zien hoe met edele motieven
het sadisme wordt gepredikt. De nazi's hadden daar iets van kunnen leren.
NRC\Handelsblad, 13 april 2001
|