Oprechter Trouw
Oprechter Trouw, de nieuwe roman van
Henk Romijn Meijer, begint overrompelend. Laat op de avond komt Hetty
thuis van haar filosofische kunstkring, als zij haar man Barend aantreft,
zittend in een fauteuil. Wijdbeens met afzakte broek zit hij daar, de
stoel onder het licht geschoven, om zo goed bij zichzelf te kunnen zien
wat er allemaal gebeurt bij het edele handwerk van het aftrekken. Geschokt
rent Hetty naar boven en sluit zich op in haar kamer. Bah, wat een domper
op een avond die zo vol bezieling was begonnen!
Zojuist heb ik geschreven dat Hetty de man is
van Barend, van Barend Fijnvandraat. Dat is niet helemaal waar. Barend
en Hetty zijn lang getrouwd geweest, inmiddels zijn ze al weer vijfentwintig
jaar gescheiden, maar praktisch al die jaren hebben zij bij elkaar in
hetzelfde huis gewoond. Living together apart in een huis waarvan de
fundamenten ook letterlijk zijn weggerot. Onafwendbaar maar bijna onopgemerkt
zijn zij mensen van in de zeventig geworden, maar nog altijd wordt er
ruzie gemaakt, gekibbeld, gepest, wint de jaloezie het van rationeel
gedrag, en is men bang voor Virginia Woolf. Lang geleden heeft Henk
Romijn Meijer gezegd dat uiteindelijk al zijn werk gaat over het verval,
en als dat waar is, heeft hij met zijn nieuwe roman Oprechter trouw
het vervalboek geschreven dat al zijn andere vervalboeken overbodig
maakt.
Oprechter trouw is 442 pagina's dik.
In verschillende opzichten zou dit boek een deel kunnen zijn uit de
serie Het Bureau van J.J.Voskuil. Een plot is er niet. De enige notie
is dat het leven doorgaat, maar dat kun je moeilijk een plot of een
literaire vondst noemen. Net als in Het Bureau zijn de gebeurtenissen
en de gesprekken in Oprechter trouw triviaal. Daarbij heeft Hetty
veel gemeen met Nicolien, de vrouw van Maarten Koning, die zich over
alles en nog wat boos kan maken. Barend lijkt trouwens al even weinig
ambitieus als Maarten. Terwijl Maarten aan zaken werkt die hem nauwelijks
de moeite waard schijnen, is Barend vertaler, wat wil zeggen dat hij
zich ten alle tijden dienstbaar moet maken aan het werk van een ander.
Maar Oprechter trouw is veel rijker dan
Het Bureau. Dat komt in de eerste plaats omdat Romijn Meijer als schrijver
veelzijdiger is dan Voskuil. De druilerige regen van Voskuil heeft bij
Romijn Meijer toch altijd iets tintelends, iets van een onderdrukt soort
humor, iets van een onvervalste tragiek. Er is echter nog een groot
verschil. In Het Bureau bestaat geen vleselijk liefde, geen erotiek
en geen seks. De afwezigheid van deze menselijke activiteiten - de afwezigheid
van de gevolgen daarvan, namelijk de aanwezigheid van kinderen - maakt
Het Bureau schraal en éénduidig. Al vertoont het schrijverinstrumentarium
van Voskuil en Romijn Meijer enige overeenkomst, Romijn Meijer begint
in feite waar Voskuil geëindigd is en hij komt daardoor ook veel verder.
Barend en Hetty kijken terug, terwijl zij daar
op hun zeventigste nog volop aan het leven meedoen. Barend is wat in
Suriname ook wel "een sweetman" wordt genoemd. Hij is gek op vrouwen
en de vrouwen zijn gek op hem. Hij heeft altijd vriendinnen gehad, hij
heeft Hetty altijd bedrogen en zelfs nu hij al op hoge leeftijd is,
heeft hij een jong vriendinnetje van net over de twintig. Logisch dat
hij er wel eens van droomt gearresteerd te worden wegens pedofilie en
vrouwenjagerij.
Hetty, ooit mannequin geweest, was altijd een
aantrekkelijke vrouw. Toen zij er achter kwam dat Barend vreemd ging,
heeft zij zich niet onbetuigd gelaten. Op een gegeven moment heeft zij
zich zelfs laten scheiden en is gaan samenwonen met ene Peter, die haar
opsloot in een zijkamertje. Daar hield zij het tenslotte niet meer uit.
Zij keerde terug naar Barend, die haar terugkomst met grote vriendelijkheid
begroette, zonder overigens zijn eigen escapades ook maar voor één cent
op te geven. Het mag een klein wonder heten dat in deze hectische wereld
van verhoudingen en gevoelens Barend en Hetty nog drie kinderen hebben
grootgebracht: de tweeling Nathalie en Natasja, en het nakomertje Benjamin
die ergens in Canada als jazzmusicus rondreist en die nooit iets van
zich laat horen.
Oprechter trouw beschrijft de Werdegang
van een levenslang huwelijk. Romijn Meijer doet dat met middelen die
variëren van een zacht ironie tot een stekende pijn. Daar heb je die
aardige, misselijke Barend die Lady Chatterley's Lover aan het vertalen
is en die Hetty graag op de hoogte houdt van de gedachten die bij hem
opkomen tijdens het vertalen. Het liefst praat Barend met Hetty over
poëzie, maar om de een of andere reden lopen die gesprekken altijd mis,
zoals die keer dat Barend aan zijn vrouw, tevens zijn ex-vrouw, opbiechtte
dat hij eigenlijk nooit geil op haar is geweest.
Zulke scènes kom je voortdurend in Oprechter
trouw tegen. Ze zijn vaak erg om te lachen als ze niet zo treurig
zouden zijn, zegt het ware cliché. Dat Romijn Meijer blijvend is beïnvloed
door de Reve die De avonden heeft geschreven, treedt ook in Oprechter
trouw aan de oppervlakte. Het slot van Romijn Meijers boek is navrant,
zoals het hoort met een epos over het ouder worden. Het begint er mee
als Barend een groot diner wil geven in Amstel Hotel. Zijn vertaling
van Lady Chatterley's Lover komt uit en Barend wil deze blijde gebeurtenissen
vieren met al zijn vrienden én vooral ook met al zijn vriendinnen. Dit
laatste zeer tot ongenoegen van Hetty, die de aanwezigheid Barends nieuwste
aanwinst, de jonge Luzinde, maar moeilijk kan verdragen. En dan gaat
er natuurlijk alles mis wat er maar mis kan gaan.
Overigens toont Romijn Meijer dat hij flink
uit het vaatje van de satirische rancune kan tappen. De uitgever die
vertaling van Lady Chatterley's Lover verzorgt wordt niet voor het dineetje
in het Amstel Hotel uitgenodigd "omdat hij niet had aangeboden om mee
te betalen aan het maal". De uitgever heet Boskamp jr., in wie ik Wouter
van Oorschot zie, zoon van de oude Van Oorschot die Romijn Meijers vroegere
uitgever was. Kennelijk wilde de schrijver na al die jaren via de zoon
nog een appeltje schillen met Boskamp sr.
Mijn naam is Garrigue uit 1983 was R. Meijers
laatste grote roman. Romeijn Meijer was toen al van Van Oorschot naar
Meulenhoff vertrokken. Het heeft in ieder geval een tijdje geduurd voordat
Romijn Meijer weer heeft toegeslagen. Destijds had Mijn naam is Garrigue
uitstekende recensies, maar tot werkelijk grote verkopen heeft dat niet
geleid. Tom van Deel heeft ooit eens gezegd dat Romijn Meijer nog steeds
een schrijver is die ontdekt moet worden. Daar zit iets in en nu Romijn
Meijer, zelf net zo oud is als de hoofdpersonen uit zijn laatste roman,
geldt nog steeds hetzelfde. Zoek je de naam van Romijn Meijer op de
handboeken over de Nederlandse literatuur dan vind je hoogstens een
paar regels en ook in het Cultureel Woordenboek komt zijn naam niet
voor. Het wordt daarom maar eens tijd Oprechter trouw van harte
aan te bevelen. Tenslotte moet ik toch wijzen op een kleine, maar storende
fout. In de roman wordt Johan Cruijff aangehaald als iemand die gezegd
zou hebben: "Elk voordeel heb zijn nadeel". Dat is onjuist. Johan Cruijff
heb gezegd: "Elk nadeel heb zijn voordeel", wat natuuurlijk veel diepzinniger
en ook veel beter is.
HP\De Tijd, 26 mei 2001
|