De mythe van de slappe bodem

Invallen

De Amsterdammer die wel eens in Parijs of Londen komt, moet het idee hebben dat metro een soort wereldwonder is. Zowel de ondergrondse in Parijs als in Londen kent een uitgebreid net, dat zich uitstrekt over de hele stad.

Noordzuidlijn1.jpg

Regelmatig komen er nieuwe verbindingen bij, die worden aangelegd alsof het een gewone snelwegen zijn. Niemand maakt er ophef over.

Toen jaren geleden iemand voorzichtig voorstelde een metrolijn onder het Rijksmuseum in Amsterdam te trekken, werd dit plan onmiddellijk getorpedeerd.
Technisch zou dat helemaal niet mogelijk zijn! Alle schilderijen zouden van de muur lostrillen en de Nachtwacht zou vermalen worden tot stof. Intussen is er al jaren een metrostation onder het Louvre in Parijs en bij mijn weten heeft de Mona Lisa daar helemaal geen last. Ze lacht nog altijd even vriendelijk, ook naar de bezoekers die zojuist per ondergrondse zijn aangekomen.

Noordzuidlijn3.jpg

Maar door onderdoorgang van Rijks mocht zelfs geen tram. Wat zeg ik: er is zelfs bezwaar gemaakt tegen een fietspad. Logisch dat Neerlands beroemdste museum – op een zijvleugeltje na – al jaren dicht is wegens een verbouwing die maar niet opschiet. Hetzelfde geldt trouwens voor het even verderop gelegen Stedelijk Museum. Ook gesloten. Ik fiets er dagelijks lang, maar veel activiteiten zijn er niet te zien. Er is zelfs een tijd geweest dat een interim-directeur optrad als kraakwachter en in zijn pyjama voor het raam stond.

Met de bouwprojecten in Amsterdam wil het maar niet vlotten. Vorige week las ik in Het Parool een interview met Ad van Zwieten, zelf bouwkundige. Hij woont op de Vijzelgracht, maar werd dakloos, toen verzakkingen onder zijn huis werden geconstateerd. Die zijn het gevolg van de Noord/Zuidlijn. Niet alleen duurt die aanleg op zijn minst vijf jaar langer dan was beloofd, maar er worden ook nog eens aan de lopende band fouten gemaakt. Eeuwig wordt in Amsterdam gedaan over één metrolijntje. Het gaat allemaal in een slakkengangetje. Volgens Van Zwieten is zo langzamerhand wel aangetoond dat de gemeente het karwei totaal niet aan kan.

Noordzuidlijn2.jpg

En dan heeft Van Zwieten het nog niet eens over de financiën!

Want elk jaar wordt weer bekend gemaakt dat de budgetten zijn overschreden en dat de totale kosten weer hoger zullen uitvallen. De Amsterdamse metro is inderdaad een bodemloze put. Ik ben benieuwd of ik de opening van het lijntje nog bij leven en welzijn mag meemaken.

Maar eigenlijk schrijf ik dit stukje, omdat ik altijd heb geloofd dat het in Amsterdam erg moeilijk is om een metrolijn te maken. Het is geen onwil, maar gewoon een bijna onmogelijk opgave. Amsterdam heeft toch als enige stad ter wereld slappe bodems.

Maar helaas. Volgens de dakloze bouwkundige Ad van Zwieten is dat helemaal niet waar. Tegen Het Parool zei hij: “Welnee! Dat hebben ze ook in andere steden, Antwerpen bijvoorbeeld. Daar ging ook wel eens wat fout, maar nergens maken ze het zo bont als in Amsterdam”.

Weer een mythe doorgeprikt.

De mythe van de slappe bodem. De mythe dat Amsterdam een bodem heeft als een pizza, die te kort in de oven heeft gestaan. Het Parool meldt dat de verantwoordelijke wethouder Tjeerd Herrema inmiddels heeft bevestigd dat hij “in een geheime vergadering” met de raadsleden al eerder over de talloze lekkages heeft gesproken.

Ik voorspel dat de Noord/Zuidlijn pas tegen het jaar 2033 klaar zal zijn, maar voorlopig houd ik dat liever ook geheim. Ik reken op de discretie van de lezers.

Binnenlands Bestuur, 27 juni 2008