Mootz: spek de zakken van Nina en Pieter Storms

Columns

Dol op opinies surfte ik eens naar Mootz.com, de nieuwe mediasite van “NOS-coryfee” Charles Groenhuijsen. Persoonlijk wist ik niet dat hij een NOS-coryfee was, maar als hij dat zelf zegt zal dat wel zo zijn. Mootz schijnt van het Engelse Moot te komen, de pomp waar de bewoners van een dorp bijeenkwamen om de stand van zaken te bespreken.

Mootz beoogt opinieleiders bij elkaar te brengen, zodat zij vervolgens “energiek met elkaar in debat gaan” en “naar hartenlust commentaar  geven op het nieuws van de dag”. De lat ligt hoog, want met Mootz “komt een einde aan het monopolie van Erkende Opinieleiders”. Een nieuwe generatie zal onder leiding van Groenhuijsen opstaan. De vraag is alleen: hoe gaat Mootz dat doen?

Niet met “lange artikelen of  met complete columns”, maar met de 140 lettertekens die Twitter aanreikt.

Mootz

Volgens de oprichter stromen de nieuwe opinieleiders toe, met tientallen tegelijk. Vanuit “de journalistiek, de politiek, openbaar bestuur, lobbywereld, onderzoekinstituten, bedrijfsleven, cultuur en maatschappelijke organisaties” komen zijn af op “dit laagdrempelige platform”. Maar daarmee zijn we er nog niet, want “voeg alle dames en heren bij elkaar die we in een jaar voorbij zien komen bij DHV, DWDD, P&W, WNL, NOVA en Buitenhof (en de betere opiniepagina’s) en je hebt ongeveer de club Opinieleiders in beeld waar we naar op zoek zijn”.

Toegegeven, deze groep twittert al veel, maar “veel van hun belangwekkende opinies verdwijnen in een maalstroom van nutteloze Tweets. Iedereen roept maar wat!”.  Kortom, met Mootz  “is de redding nabij”

Mij kun je wakker maken voor elk nieuw initiatief . Wie wil niet horen bij het crème de la crème van de betere opiniepagina’s die door NOS-coryfee Groenhuisen bijeen worden gebracht? Om eens een paar namen te noemen van degenen die zich hebben aangemeld: Hans Anker, Frits Barend, Leo Beenhakker, Ton Elias, Boris Dittrich, Nico Haasbroek, Boris van der Ham, Susanne Piët, Peter Rehwinkel, Leon de Winter en Ivan Wolffers. Enzovoort, enzovoort, enzovoort,*) want dit is nog maar een fractie van de namen, die ik hier zou kunnen noemen.

Maar ja, voordat een echte opinieleider aan zoiets meedoet, stelt hij of zij zich natuurlijk de vraag wie er achter zo’n initiatief zit? Het was even zoeken, maar Mootz heeft naast Groenhuijsen de volgende aandeelhouders: Frank Kloppert (uitgever), René Oosterman (oud-directeur RTL), Nina Storms (ondernemer) en Pieter Storms (journalist/TV-maker).

Nina en Pieter Storms!

Nina Brink & Peter Storms

Het woord oplichters wil ik hier niet gebruiken, want voor je het weet heb je een geldverslindend proces aan je broek, maar ik overdrijf niet als ik schrijf dat wij met Nina en Pieter Storms te maken hebben met de twee grootste parvenu’s die er in het Nederlandse mediawereldje rondlopen. Nog geen jaar geleden probeerde het echtpaar een journalist kapot te maken, die iets onvriendelijk over ze had geschreven en nu hebben zij hun poen gestopt in een site die “de Vrijheid van Meningsuiting in zijn zuiverste vorm”  moet zijn.

Rot op, zeg, met je hoogdravende praatjes.

Wat de dames en heren, opinieleiders van Mootz voor ogen staat, is mij niet helemaal duidelijk, maar zeker is dat je je reputatie te grabbel gooit als je gaat twitteren voor het echtpaar Brink-Storms. Een betere manier om jezelf als opinieleider belachelijk te maken, bestaat er niet.

Mootz verspreidt trouwens toch rare teksten. Zo wordt er de nadruk opgelegd dat alles gaat “op basis van vrijwilligheid”.

Wat hadden ze dan gedacht? Dat ze opinieleiders met een pistool op de borst of met een breekijzer in de hand kunnen laten twitteren?

En wat krijg je verder als je meedoet?

“Free publicity!”.

Wat betekent, dat geef ik op je briefje, dat er niet wordt betaald voor wat je als opinie bij Mootz de wereld inslingert.

Met andere woorden: wordt er ooit winst meegemaakt, dan gaat die naar Nina en Pieter.

Je moet als opinieleider wel een ontzaglijke ezel zijn om aan Mootz mee te doen.

Het Parool, 24 september 2011

*) Inmiddels blijkt dat velen hun naam opgevoerd zagen zonder dat zij daar van wisten. Anderen hebben zich teruggetrokken, nadat ze te horen kregen wie achter de site zat.