Van Spaanse Wiedergutmachung tot Halal-hoeren

HUMAN

SCHADELOOSSTELLING VOOR EEN MISSTAND VAN 400 JAAR GELEDEN

Wij kampen met een eeuwig durend schuldgevoel en wij mogen van geluk spreken dat wij voorvaderen hebben die zich onfatsoenlijk gedroegen, zodat wij plaatsvervangend ons schuldgevoel kunnen lenigen. Onze overheden bieden excuses aan voor de slavernij, de politionele acties en voor alles wat wij anderen hebben misdaan. Het uit het paradijs stoten van de ander is ons schuldgevoel geworden over onze xenofobie.

En zo lazen wij het volgende bericht:

De PSOE, de Spaanse Socialistische Partij, heeft in het parlement een wetsvoorstel ingediend dat de nabestaanden van de personen uit Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, Mauretanië en Mali die in de 17de eeuw uit Spanje verdreven werden, schadeloos moet stellen voor de economische, sociale en culturele schade die zij geleden hebben.

De socialistische afgevaardigde uit Granada, José Antonio Pérez Tapas, vindt dat 400 jaar na de uitdrijving van de Arabieren uit de Spanje de regering eindelijk haar verantwoordelijkheid moet opnemen en deze schande met alle mogelijke middelen moet proberen uit te wissen. De verdrijving van de Arabieren was volgens Tapas ‘een historische onrechtvaardigheid die het gvolg was van de religieuze intolerantie van de katholieken, van het resentiment van de katholieke bevolking en van de pretentie van de katholieke koningen die een homogeen christelijk rijk wilden stichten in Spanje’.

De Arabieren, aldus Tapas, werden uit Spanje verdreven als gevolg van de intolerantie, het fanatisme, de bekrompenheid en het sociocultureel racisme van de katholieke koningen.

Op 9 april 1609 ondertekende koning Filips III, op advies van de hertog van Lerma, het decreet dat de uitdrijving van de Arabieren uit Spanje beval. Naar schatting moesten toen ongeveer 300.000 Arabieren Spanje verlaten.

Hier de afbeelding van boef Fillips III

Philips III

Ben benieuw of nu ook de Arabieren al die slaven, die ze aan de slavenhandelaars hebben verkocht,  gaan compenseren.


WHY ISRAEL?

Claude Lanzmann is een mopperpot, maar een groot filmer. Zijn project The Shoa zal als documentaire nooit meer worden overtroffen. Ook niet door hemzelf, al maakt hij regelmatig nieuwe film.
Met zijn laatst film is het volgende gebeurd, volgens het CIDI, die het weer overnam van Der Spiegel Oneline.

Pourquoi Israel

Claude Lanzmanns documentaire Why Israel wordt niet vertoond in Hamburg wegens hevige protesten van linkse anti-Israel activisten. ,,Wij werden met geweld bedreigd,” aldus een woordvoerder van het filmhuis B-movie, waar de film zou draaien. Bezoekers die de film wilden zien werden bespuugd, gestompt en voor ‘Varkensjoden’ uitgescholden. De Hamburgse politie onderzoekt het geweld.

De in 1973 geproduceerde film, Why Israel, laat door verhalen en interviews van naar Israel geëmigreerde Holocaustoverlevenden zien wat de achtergrond is van de staat Israel. Hij zou eind oktober door een linkse, pro-Israelische groep worden vertoond in de bioscoop B-movie, maar ongeveer 50 anti-Israelische linkse activisten, verbonden met het anti-zionistische Internationale Centrum B5, zetten voor de deur van de bioscoop een “namaak checkpoint” op.

‘Joodse varkens’, schreeuwden demonstranten in de leeftijd van 16 to 70 jaar naar de bezoekers van de bioscoop. Volgens ooggetuigen waren de activisten vermomd; zij droegen camouflagekleding, kappen over hun hoofd, en zelfgemaakte houten machinegeweren, meldden Duitse media: “zij gedroegen zich uitgesproken militair”. Ook staken de demonstranten een op wc-papier getekende Israelische vlag in de brand en maakten ze foto’s en filmpjes van de bioscoopbezoekers. Zeker drie bezoekers werden in het gezicht gestompt, een ander werd aangevallen met een riem.

Filmhuis B-movie voelde zich hierdoor genoodzaakt om de film af te lasten en niet meer te vertonen. ,,Wij werden met geweld bedreigd,” zegt een woordvoerder van de bioscoop.

In een verklaring over de demonstratie spreekt het Internationale Centrum B5 over ‘Zionisme is racistisch’ en ‘koloniale cultuur in Israel’. Een woordvoerder ontkent dat er ‘Joodse varkens’ is geroepen en zegt dat de demonstratie was gericht tegen de linkse groepering die de vertoning had georganiseerd.

De de Frans-joodse cineast Claude Lanzmann, 83, reageert geschokt op de agressieve demonstratie. In Der Spiegel noemt hij het protest ‘niet antizionistisch, maar antisemitisch’. Pas na dit artikel op Der Spiegel Online, meer dan drie weken na de demonstraties, komt het voorval in de Duitse en buitenlandse pers. De politie onderzoekt minstens twee aangiftes van geweld.

Wij rekenen op de discretie van onze lezers om die verder stil te houden.

DE HALAL-HOEREN VAN HEZBOLLAH

Het volgende leuke stukje van Gerard Driehuis vind ik op de site Welingelichte kringen, die zich weer baseerde op Foreign Polici:

Halal-hoer


Een leger heeft hoeren nodig. Sinds Alexander de Grote is dat duidelijk. Wie wil winnen moet zorgen dat de mannen zich man voelen. Hezbollah wil winnen. Sterker: is er in geslaagd de Israëlisch uit het zuiden van Libanon te jagen en heel Libanon in de greep te houden. En de leiding van Hezbollah zorgt dan ook uitstekend voor haar mannen. Onder meer, maar niet in de laatste plaats, door aan de seksuele verlangens van de troepen tegemoet te komen. Maar hoe dat te doen op zo’n manier dat Allah het goedkeurt? De uitving: het mutaa-huwelijk

Mutaa is een tijdelijk huwelijk dat de man en de vrouw toestaat seks te hebben zonder verdere verplichtingen. Dat ‘tijdelijk’ kan variëren van een uur tot een jaar. Maar bij mutaa komt een uur meer voor dan een jaar. En om praktische bezwaren nog verder uit te bannen: de man moet moslim zijn, maar de vrouw mag van alles zijn, zelfs joodse. In theorie moet de vrouw ooit al getrouwd zijn en nu zijn gescheiden of weduwe zijn, de praktijk is soepeler. Alles kan, volgens Hezbollah, wat ‘De Partij Van God’ betekent.

Het doet denken aan de oplossing die de katholieke kerk heeft voor het probleem dat voor vruchtbaarheidsonderzoek bij mannen sperma nodig is. Hoe daaraan te komen? Masturberen mag niet van God. Met een condoom voortplanting uitsluiten mag ook niet van God. De theologische oplossing is vindingrijk en katholiek: mannen die sperma moeten opvangen van de dokter moeten met hun wettige echtgenote naar bed gaan, daarbij een condoom gebruiken, maar in dat condoom een gaatje prikken. De Islam en de Katholieke kerk hebben veel gemeen.

Dat van dat gaatje in het condoom wist ik niet. Het stuk in Foreign Polici – The militairisation of Sex – is hier te vinden. Ik word zelf altijd een beetje geil van dit soort soldatenverhalen.

Humanistische Omroep, 26 november 2009